Livets sköra blomma

En blogg om ångest, social fobi, PCO och kämpandet att ta sig därifrån...

Små grodorna på cykel

Kategori: Juni 12

Att cykla, det handlar om kontroll. Att inte ramla. Att våga förlita sig på. Att orka.

Jag har inte cyklat på länge. Speciellt inte utan hjälm. Då känner jag mig osäker och jag kan inte cykla långt. Med hjälm är det dock en annan femma. Jag cyklar och jag cyklar långt.

Kurator och jag pratade om hur mitt kontrollbehov är det som ofta gör att jag min ångest triggas. När jag inte har kontroll blir jag orolig. Kanske skänker cykelhjälmen mig kontroll.

Allt detta slog mig idag under cykelturen. Imorgon vankas dock midsommar. Nu vill personerna jag ska till dansa runt stången också. Jag försöker hitta när detta ska vara och om det finns några toaletter på stället. Det finns ingen info om detta och jag blir SÅÅÅÅÅÅ orolig. Jag har pratat med min fina blomstervän och hon har sagt att vi får se på min dagsform imorgon. Hon vet. Hon förstår inte till fullo, men hon accepterar. Det är allt jag begär, acceptans och fri vilja. Att ingen håller det emot mig senare och att jag får bestämma själv hur det känns med ångseten den dagen.

Jag vill kanske åka till stången, men jag vill nog inte dansa. Nej, jag VILL nog inte det. Det är också en skillnad jag lärde mig hos kurator. Att skilja på det jag VILL och det ångesten säger.

Vi får se imorgon helt enkelt. Trevlig midsommar på er tills dess!

Kommentarer

  • Camilla säger:

    Hej.
    Tack för kommentaren. Njä, blir nog inget bloggande om rosa moln för mig. Vet bara inte, känns bara så konstigt ibland. Som man skriver något, folk läser kanske (om nån läser?) och ingen förstår.
    Antingen är man FÖR galen eller FÖR lite galen.
    Kanske skulle börja klä mig i batik klänningar som Tomas DiLeva sådär gulligt knäpp, det gillar ju folk.... Ångest verkar bara inte bli accepterat. Man ska kunna äta lyckopiller och så ska det försvinna...
    Gör det ju dock inte, du vet ju hur det är.
    Men får se hur mycket man orkar blogga. Kommer feelingen så lär jag nog skriva av mig där...
    LYCKA till för dig imorgon, kommer du klara!! Jag ska också "orka" med något slags firande. Kommer nog bli krystat, men enda sättet att besegra ångest är ju att göra det :/

    Svar: Jag förstår hur du menar. Därför uppdaterar jag inte så frekvent här. Det är ju inte så att man har ångest 24/7 heller. Man är helt enkelt totalt normal med några defekter. Defekter inte alla förstår och de som gör det kanske inte hittar just till ens blogg.
    Det gick toppen för mig idag förresten (ska snart blogga om det), hur gick det för dig? Hoppas att det gick bra och att du fick trevligt och att ångesten flög iväg! Kram!
    Livsblomman

    2012-06-21 | 23:55:13
    Bloggadress: http://mammatrollboll.blogg.se
  • Camilla säger:

    Hej.
    Jadu, midsommar gick ganska bra.
    Man vaknar ju alltid med stressen då man vet att något ska hända.
    Så stress fanns där hela tiden, lite på helspänn sådär. Men gick ändå bra, i slutet efter middagen så börja jag känna av lite mer och att man blir utmattad. Men allt som allt så gick det ju bra, man är ju alltid nöjd att man gjorde det ändå.
    Skönt att det gick bra för dig, GRÄJT :) En ångest dag besegrad :)
    Jag ska fortsätta blogga och låta det bli som det bli, skitsamma hur det blir.... är bara ibland man får en del "prestationsångest" lite mitt kontrollbehov som träder in. Måste tänka bort en del sånt så går det bra.
    Kram

    Svar: Jag känner igen mig, det där med att vara på helspänn och ha alla kanaler öppna. Det är så tröttsamt i längden. Heja dig med. En ångestdag besegrad för oss båda :). Och den där prestationsångesten har jag kastat i min blogg. Kanske är det pga att jag skriver rel anonymt. Gör jag bort mig vet man inte vem jag är. Eller så är det för att jag tagit steg framåt. Jag vet inte riktigt.
    Livsblomman

    2012-06-23 | 17:38:41
    Bloggadress: http://mammatrollboll.blogg.se

Kommentera inlägget här: