Livets sköra blomma

En blogg om ångest, social fobi, PCO och kämpandet att ta sig därifrån...

Fjärrkontroll till skammen och ältandet

Kategori: Aug 12

Jag skämde ut mig idag. Ramlade över ens saker som tydligen var ömtåliga och kunde gått sönder och råkade släppa ut en hund som kunde sprungit bort. KUNDE skriver jag. Ja, för ingenting hände. Hunden hann inte långt och ingenting gick sönder (vad jag vet).

Men jag fick skäll. Kände mig som ett litet barn. Kanske var det det barnet som mottog skället också. Det gick nog rätt in. Skället ramlade ner i skamsjön.

Skamsjön finns i magtrakten. Den är svart och stormar ibland. Då har jag ont i magen och tankarna snurrar. Ibland stormar den upp och ältar det gamla. Idag ältar den det nya.

Allt var en olyckshändelse. Jag tappade balansen och ramlade, råkade få upp buren till hunden med foten och ramlade bakåt. Kvinnan sa med arg röst "Jag gör det där för jag vill inte att mina saker går sönder". Jag gjorde faktiskt inget med flit. Det var inte meningen. Jag förtjänade inte skället. Ville egentligen gråta när hon sa sådär. Ville bli ett barn, kura ihop mig och förlösa den negativa energin hon gav.

Så löjligt, men jag kände mig inkompetent. Som en total idiot som inte kan någonting. Jag låter tårarna rinna nu. Jag vill inte bli behandlat som ett barn. JAG ÄR FAKTISKT VUXEN.

Nu ältar tankarna allt som skedde. Om och om igen går det i mitt huvud och jag funderar på var det gick fel. Vad kunde jag göra bättre. Försöker tänka på det kurator sa till mig förut. Att jag skulle sätta stopp. Jag säger stopp hela tiden till bandet, men det är som att fjärrkontrollen är trasig. Istället rinner tårarna.

Jag vet en som inte kommer att få sova inatt pga det där bandet. Andra hade glömt för länge sedan. Inte jag! Nej, jag har berikats förbannats med ett band på repeat. Så är det alltid. Kan det ta slut snart?
 
Jag ältar också att jag tackade nej till att komma till min närmsta vän på typ tupperwareparty (fast andra produkter). Jag klarar det inte. Folk jag ev inte känner och så fastlåst. Nej, det går inte. Jag ältar det nu. Banden går parallellt på repeat. Kan de sluta...SNÄLLA!

Kommentarer

  • Camilla säger:

    åh, jag vet hur jobbigt det där ältandet kan vara. Hur meningarna repeteras i huvudet och man vänder på dom, vinklar olika håll, bara lever om allt om och om igen. Men...
    Du är inte värdelös, inte inkompetent eller någon idiot. Den som skällde så på dig hade ingen rätt. Du vet det också, det var en olyckshändelse och inget du rår för. Den som skrek åt dig är den som felat. INget du gjort är fel.
    Du kan vrida och vända på tankarna, tänk hur länge du vill på det men minns att inget du gjort är fel och du är INGEN idiot. Det är ångesten som lever rövare i ditt huvud och försöker inbilla dig och hitta på saker.
    Men du ska veta och komma ihåg att du är bra och lika mycket värd (om inte mer värd) som den människan som skällde ut dig för att du råkade tappa balnsen.
    Jag vet hur tankarna går, hur svårt det är att stoppa. Men jag vill peppa dig för det är sant och det är vad vi måste minnas, att vi är värda allt det goda som alla andra har. Vi är inte värdelösa på något sätt. Ta hand om dig. Kram

    Svar: Tack för kramen!
    Livsblomman

    2012-08-18 | 21:50:57
    Bloggadress: http://mammatrollboll.blogg.se
  • Camilla säger:

    åh, jag vet hur jobbigt det där ältandet kan vara. Hur meningarna repeteras i huvudet och man vänder på dom, vinklar olika håll, bara lever om allt om och om igen. Men...
    Du är inte värdelös, inte inkompetent eller någon idiot. Den som skällde så på dig hade ingen rätt. Du vet det också, det var en olyckshändelse och inget du rår för. Den som skrek åt dig är den som felat. INget du gjort är fel.
    Du kan vrida och vända på tankarna, tänk hur länge du vill på det men minns att inget du gjort är fel och du är INGEN idiot. Det är ångesten som lever rövare i ditt huvud och försöker inbilla dig och hitta på saker.
    Men du ska veta och komma ihåg att du är bra och lika mycket värd (om inte mer värd) som den människan som skällde ut dig för att du råkade tappa balnsen.
    Jag vet hur tankarna går, hur svårt det är att stoppa. Men jag vill peppa dig för det är sant och det är vad vi måste minnas, att vi är värda allt det goda som alla andra har. Vi är inte värdelösa på något sätt. Ta hand om dig. Kram

    2012-08-18 | 21:51:11
    Bloggadress: http://mammatrollboll.blogg.se

Kommentera inlägget här: