Livets sköra blomma

En blogg om ångest, social fobi, PCO och kämpandet att ta sig därifrån...

Julångesten

Kategori: Dec 11

När andra nojjar om att inte hinna köpa julklappar, koka knäck eller att bli sjuka lagom till jul. Ja, då nojjar jag över att julen närmar sig med stormsteg och att jag fortfarande är frisk. Tänk om jag blev sängliggande över jul, då vore allt löst.

Nu måste jag förhålla mig till min ångest. Jag måste sitta och titta på flyktvägar ifrån denna ohyggliga sociala sammansvärjning.

Bara jag tänker på julafton blir jag lös i magen, kissnödig, illamående och så får jag ont i bröstet. Irriterad blir jag också. Tänk att jag inte ens kan vara glad åt att fira jul med mina nära och kära. Det är förjävligt.

Jag som alltid samåker har i år ljugit ihop en historia om att jag måste någonstans innan och att jag därför åker egen bil. Var jag ska åka? Ingenstans. Jag måste bara ha en flyktväg ifrån helvetet.

En hel dag ska jag sitta fast i ett hus med EN toalett, trängas med massa folk. Få onda blickar för att jag ev. gått upp i vikt och kanske även en pik om det. Jag måste stå på mig själv, hela tiden. Äta måste jag också! Herregud. Julmat, tomtegröt och massa godis. ÄT ÄT  ÄT= SPY KÄNSLA gånger 1000. FY FAN rent ut sagt!

Det största problemet är nog den där enda toaletten. Jag kan ju få mens, diarré eller bli illamående och kräkas. Med andra ord, behöva toaletten. Tänk då om någon utav de 14-20 andra personerna är kissnödiga då. HUR GÖR MAN DÅ?!

Ångest som fan inför morgondagen, kan man gömma sig under en sten och titta upp i Januari? Troligen kommer jag åka imorgon i alla fall. Min medicinväska kommer vara med mig, jag kommer ha bindor och tamponger med mig och en stor flaska vatten. Binda i trosan- utifall att, ett diarrépiller intaget- utifall att, spypåsar i fickorna och ett huvud fullt utav tankar.

Det kommer bli FÖRJÄVLIGT

God jul på er alla glada, ångestfria, människor där ute! Jag hoppas att jag är frisk till nästa jul!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: